Header Blog & Channel
        

Antara Haiwan Yang Susah Ditemui

Hai korang, assalamualaikum.. entri kali ini, saya nak share pasal hidupan haiwan yang jarang sekali ditemui, korang pergi ke zoo sekalipun, belum tentu dapat melihat haiwan-haiwan ini. Percaya atau tidak korang kena la baca entri ni sampai habis. Haiwan-haiwan ini kebiasaannya ditemui di tempat tersembunyi seperti di dalam gua dan juga di laut dalam. Jom kita kenali satu demi satu haiwan 'pemalu' ini.

Dugong














Haa. Yang pertama ni mesti kita selalu dengar kan? Dugong. Tapi pernah tak korang tengok dengan mata sendiri? Dugong ni juga dikategorikan sebagai haiwan yang paling sukar ditemui di dunia. Dugong kebiasaannya ditemui di laut dalam. Tahukah korang, ekor dugong ni menyerupai ekor ikan lumba-lumba. Dugong memakan rumpai laut dan segala yang berada di dasar lautan dalam.


Monito Del Monte
Seterusnya haiwan yang sedikit comel ni. Pernah nampak kat mana-mana? Macam sudar glider pon ade jugak kan? Tapi ini la dia haiwan yang bernama Monito Del Monte. Sedap nama dia kan? Monito Del Monte ni berasal daripada Bahasa Sepanyol yang membawa makna "monyet kecil" yang kebiasaannya ditemui di Argentina dan wilayah-wilayah terdekat di Chili. Spesis ini telah dianggap sebagai pupus, tetapi ternyata spesis terancam ini masih ada dan ditemui oleh para pengkaji.

Olm














Olm? Itulah nama makhluk ini. Spesis ini ditemui pertama kalinya di Itali. Makhluk ini mempunyai tubuh yang panjang dan juga berkaki. Kebiasaannya hanya ditemui di dalam gua bawah tanah. Sedikit info lain mengenai makhluk ini ialah ia mempunyai sepasang mata tetapi ia buta dan tidak dapat melihat. Tetapi deria bau dan pendengarannya cukup hebat.

Solenodon












Solenodon, itulah nama si cilik ni. Ia merupakan spesis mamalia kecil yang berasal dari Kuba dan Hispanola. Makhluk ini mirip dengan tikus. Ia memiliki muncung yang panjang dan ekor yang bersisik. Awas! Tikus ini spesis beracun. Bisanya boleh jadi lebih bahaya daripada bisa ular.

Hiu Berjumbai













Masa mula-mula saya tengok makhluk ni memang menakutkan. Hiu ini merupakan makhluk aneh di dalam dunia haiwan itu sendiri. Menurut sesetengah pihak, makhluk ini telah pupus pada zaman dinosaur lagi. Tetapi ternyata semua kenyataan itu meleset sama sekali apabila baru-baru ini ada nelayan yang telah berjaya menangkapnya dan juga beberapa penemuan bangkai haiwan ini turut direkodkan.














Jenis kijang ini hanya boleh ditemui di Kawasan Gurun Sahara dan amat sukar untuk ditemui. Ia mempunyai tanduk yang panjang dan memiliki gigi seperti seekor lembu. Tetapi ia bewarna putih, kalau yang biasa dilihat ia bewarna coklat... :)

Kelawar Bumblebee


















Kelawar ini telah ditemui di beberapa buah gua batu kapur, di tenggara Thailand dan Burma. Bumblebee dewasa ini saiznya boleh mencecah seinci dari kepala ke ekor. Kecil je kan? Apa yang menarik mengenai kelawar ini ialah ia memiliki muncung yang persis seperti muncung khinzir.

Ichthyophis Kohtaoensis













Susah nak sebut nama spesis ni. Spesis ini boleh ditemui di Kemboja, Laos dan Thailand. Makhluk ini memiliki tubuh seperti ular panjang dan ia juga memiliki ekor yang runcing. Apa yang menarik mengenai makhluk ini ialah ia mempunyai otot yang mengawal rahangnya.

Kakapo













Kakapo ini merupakan spesis burung kakak tua dan ia merupakan satu-satunya spesis burung kakak tua yang tidak boleh terbang. Burung ini sangat-sangat sukar untuk ditemui dan seringkali dijual dengan harga yang sangat tinggi kerana ia merupakan antara burung yang terpintar.Burung ini boleh membesar sehingga beratnya mencapai lebih 8 kilogram. Cantik kan? hehe


No comments: