Header Blog & Channel
        

Bahaya Tidur Dengan Lampu Menyala

kOrang tahu tak bahawa anak-anak yang tidur dengan lampu menyala berisiko menghidap leukemia. Para ilmuwan menemukan bahawa tubuh perlu suasana gelap bagi menghasilkan zat kimia melawan kanser. Bahkan ketika menyalakan lampu juga dapat menghentikan produksi zat melatonin.
Tubuh kita memerlukan zat kimia untuk mencegah kerosakan DNA dan ketiadaan zat melatonin tersebut akan menghentikan asam lemak menjadi tumor dan mencegah pertumbuhannya.
  Prof. Russle Reiter dari Texas University yang mengetuai kajian tersebut mengatakan “jika anda tidur dan tidak mematikan lampu selama 1 minit, otak anda akan segera mengenalpasti bahawa lampu menyala seharian dan produksi zat melatonin menurun”. 


 Jumlah anak-anak pengidap leukimia naik menjadi dua kali ganda sekitar 40 tahun lalu. Sekitar 500 kanak-kanak dan remaja dibawah 15 tahun yang didiagnos menderita penyakit ini, dan sekitar 100 orang daripadanya meninggal dunia. Sebuah persidangan tentang anak penderita leukimia diadakan di London menyatakan bahawa ramai orang mengidap kanser akibat terlalu lama memakai lampu waktu tidur dimalam hari dibanding dengan yang tidak pernah memakai lampu waktu tidur. Hal ini menggangu produksi melatonin yang secara normalnya terjadi antara pukul 9 malam s/d pukul 8 pagi. 


Penelitian terdahulu telah menunjukkan bahwa orang-orang yang paling mudah diserang adalah para pekerja shift yang memiliki risiko terkena kanser payudara. Pada kenyataannya, Orang-orang buta tidak terdedah terhadap melatonin memiliki risiko yang lebih rendah mengidap kanser. Maka para ibu bapa disarankan utk menggunakan lampu yang suram berwarna merah atau kuning jika anak-anak takut pada kegelapan.


Semoga Membaca

No comments: